Rozhovor - FILIP ŠVAJDA

Rozhovor - FILIP ŠVAJDA

Ocenění AHR v kategorii Mladý manažer roku 2018 získal FILIP ŠVAJDA z hotelu Park Inn Prague. Povídali jsme si také o tom, bez čeho se respektovaný manažer neobejde.

Jak dlouho pracujete v hotelnictví? Kdy a jak vaše kariéra začala a proč jste si vybral pro svoji práci právě hotel?

V hotelnictví se pohybuji od roku 2009 a to tak trochu oklikou. Po dokončení střední školy jsem začal studovat stavební inženýrství na ČVUT, ale velice rychle jsem si uvědomil, že to pro mě není ta správná cesta. Možná i proto, že jsem prožil značnou část dětství v cizině (díky otcově zaměstnání) a zde mi chyběl ten ruch a kontakt s novými lidmi. Začal jsem hledat obor, kde bych mohl zúročit své jazykové a komunikační dovednosti, což mě dovedlo až na pohovor do hotelu Park Inn Prague, který se připravoval na otevření. A v této práci jsem se takřka okamžitě našel.

 

Vím, že jste strávil nějakou dobu v zahraničí. Co vám tato zkušenost dala?

Převážně možnost porovnat fungování hotelů v jiných zemích. Uvědomíte si, co děláte dobře a na čem je třeba ještě pracovat, začnete si více vážit toho, co máte a otevřete se novým názorům, radám a hlavně změnám. S kolegy ze zahraničí jsme si vyměnili mnoho „best practices“, které vedly k zefektivnění procesů na obou stranách. Pracovní pobyt v zahraničí byl odměnou od mého zaměstnavatele, které si velmi vážím a velkým dílem pomohla mému profesnímu rozvoji.

 

Na jaké pozici pracujete v současné době a co vás na ní nejvíce baví?

Vedoucí recepce a hotelový trenér. V obou případech jde o předávání zkušeností a rozvoj nových talentů. Je krásné sledovat, jak se noví kolegové zlepšují a stávají profesionály. Nejvíce mě baví, když na školeních přicházejí s novými nápady a návrhy na vylepšení provozu a následně je uvedeme v praxi.

 

Co je podle vás základem úspěchu dobrého manažera?

Podle mého názoru je základem úspěchu manažera skloubení volnosti v tom, co a jak vaši lidé dělají, s cílem služeb a servisu, který chcete poskytovat. Největší talent se v lidech projeví, když jim dáte možnost ukázat, kdo jsou a nesnažíte se je přetvářet podle standardů a tabulek, pouze je správně nasměrujete. Právě objevení a rozvinutí tohoto talentu je známkou úspěchu manažera.

 

Bez jakých dovedností se respektovaný manažer neobejde?

Bez zkušenosti, znalosti prostředí a problematiky si není možné získat respekt svého týmu či nadřízených. Neznalý manažer může být oblíbený a fungovat v běžných situacích, když ale dojde na nestandardní situace a řešení problémů, pak nemůže pomoci a dělat svou práci. Dále je potřeba notná dávka trpělivosti a pokory, zároveň se ale nebát jednat a stát si za svým, když je třeba.

 

V roce 2015 jste získal 2. místo v soutěži Mladý recepční roku. Můžete soutěž blíže popsat?

Soutěž Mladý recepční roku byla jedním z milníků mé kariéry, jelikož po získání onoho druhého místa následoval kariérní postup. Je to soutěž pro mladé recepční (do 30let) z 4 a 5 hvězdičkových hotelů, pořádaná Českou sekcí A.I.C.R. Skládá se ze dvou částí – prověření odborných znalostí a zkušeností z oboru hotelnictví a turismu a následně ukázky komunikačních dovedností a schopnosti řešit problémy na modelové situaci, v podstatě taková malá maturita. Mezi přínosy soutěže patří i příležitost setkat se s profesionály z oboru a také kolegy z recepcí jiných hotelů.

 

Vím o vás, že své kolegy školíte v hotelové filozofii Yes I Can! a Every moment matters. Oč v tomto vzdělávání jde?

„Yes I Can!“ je o vztahu a chování vůči hostům a ostatním kolegům. Účastníci školení si uvědomí, jak jejich přístup a nálada ovlivňuje jejich práci a hostův zážitek z pobytu, dále pak kde je ukryt jejich talent, který mohou více rozvíjet. Naučí se všímat si drobností, řešit problémové situace a poskytovat nejlepší servis. Na školení „Every moment matters“ procházíme jednotlivé pracovní procesy a nastavujeme je tak, aby co nejvíce odpovídaly zážitku, který chceme našim hostům nabídnout. Tento rok ještě začínám s novým školením „Responsible Business“ o ekologické, etické a pracovní zodpovědnosti.

 

Park Inn Hotel Prague má velmi pěkná hodnocení na Tripadvisor. A během poslední doby se jeho umístění na žebříčku hodnocení výrazně posunulo směrem nahoru. Máte na tomto výsledku vy osobně nějaký vliv?

Je to zásluha všech týmů z celého hotelu. Na naší online reputaci usilovně pracuje přímo či nepřímo každý. Je to neustávající snaha a nesmí se ani na okamžik polevit. Těší mě každý komentář, kde hosté chválí kolegy, kteří byli na mém školení. Svůj tým v tom podporuji i soutěží, kdy jsou za pozitivní zmínky s jejich jménem věcně odměněni. Svůj vliv vnímám hlavně v tom, že se snažím zautomatizovat a zefektivnit pracovní procesy tak, aby odpadla administrativní zátěž a měli jsme co nejvíce času na kontakt s hostem.

 

Čím se Park Inn Hotel Prague odlišuje od ostatních hotelů v okolí?

Jsou to hlavně naši lidé a jimi poskytovaný servis, díky kterým se hosté cítí jako doma. Dále snaha neustále vše zlepšovat, ať už servis který poskytujeme nebo vybavení které máme. Chceme jít s dobou a trendy nehledat, ale vytvářet je.

 

Pokud máte volný čas, čím jej naplňujete?

Pocházím z velké rodiny, takže víkendy nejčastěji trávím aktivním odpočinkem, pomáhám s prací na domě, zahradě... Občas se projedu na kole, v zimě na snowboardu. Jsem také velký fanoušek zahraničních seriálů a takový Hotel Babylon, Čtvrtá hvězda či Fawlty Towers by měly být povinností snad pro každého, kdo pracuje v hotelnictví a turismu.

 

Jaké máte kariérní plány do budoucna?

Určitě se chci i nadále profesně rozvíjet, učení se novým věcem a nové výzvy jsou to, co mě u této práce drží. Vždy je co zlepšovat, pro mě je to neustávající proces, který by nefungoval bez potřebných změn.

 

Chystáte se letos někam na dovolenou?

V květnu jsem se byl potápět k vrakům a do jeskyní na Kypru a když vše vyjde, tak mě v září čekají další ponory na Maltě.

 

FILIP ŠVAJDA

  • V roce 2009 nastoupil jako recepční do hotelu Park Inn Prague.
  • Své zkušenosti a dovednosti, nasbírané během své mnohaleté praxe a na stážích v zahraničí, zúročil v soutěži Mladý recepční roku, kde v roce 2015 obsadil druhé místo.
  • Roku 2016 se stal vedoucím recepce a zároveň hotelovým trenerém.
  • Mezi jeho největší úspěchy patří ocenění Mladý Manažer roku 2018 a také stále se zlepšující postavení hotelu na zakládě spokojenosti hostů.
  • Od roku 2019 je Master Trenérem řetězce Radisson Hotel Group.

Zpět na přehled

Rozhovor - FILIP ŠVAJDA